

RPA
RPA är Robotic Process Automation.
Har du och dina kollegor monoton inmatning av data, från tex excelfiler?
Låt en robot mata in data i dina system. Med en extra licens till Microsoft 365 är det möjligt, licensen kan vi hjälpa dig med och den heter Power Automate with attended RPA, du kan om du vill slippa starta det själv lägga till unattended RPA.
Ett flöde startas t.ex. när en fil lagras i SharePoint, excelraderna läses igenom och data matas automatiskt in i systemet. Excelfilen fylls på med verifiering att inmatning skett. När roboten är klar flyttas filen till en plats för av roboten utförda filer.
Den lösning som beskrivs ovan har vi gjort för en kund som nu beställt att ytterligare en monoton process ska automatiseras.
Själva har vi skapat en robot för registrering av ny kund i Fortnox genom att hämta uppgifter från en webbsida. När Microsoft har utvecklat färdigt så kan vi även ta med inmatning av ny kund i Dynamics 365.
”Automatiseringen har inte bara sparat tid – den har skapat förutsättningar för fortsatt digitalisering och effektivisering. NetIntegrate har varit en strategisk partner i vår resa mot en mer automatiserad framtid.”
Kundomdöme från telekombranschen
Kundreferens
Automatisering med RPA inom telekombranschen
Bakgrund
Ett företag inom telekombranschen stod inför utmaningen att hantera stora mängder repetitiva administrativa uppgifter i äldre IT-system. Dessa uppgifter tog betydande tid i anspråk och riskerade att skapa flaskhalsar i verksamheten.
Lösning
NetIntegrate implementerade en skräddarsydd lösning med Robotic Process Automation (RPA) som effektivt automatiserade flera arbetsflöden. Den första roboten, internt kallad Diglas, tog över hanteringen av över 32 500 rader i Excel som tidigare matades manuellt in i ett äldre IT-system. Resultatet blev en tidsbesparing på över tusen timmar.
Efter Diglas utvecklades en andra robot, Robban, som automatiserar utskick av avtal via Scrive. Robban hanterar hela processen från generering till distribution, vilket ytterligare frigjorde tid och förbättrade kvaliteten i dokumenthanteringen.
NetIntegrate lärde kunden att hantera de förändringar som behöver göra så deras egen personal kan göra det.

Resultat
✅ Över 1 000 timmar frigjorda från manuellt arbete
✅ Minskad risk för mänskliga fel
✅ Förbättrad kvalitet och skalbarhet i dokumenthantering
✅ Positiv respons från kundens IT-chef
Om du också vill ha hjälp med digitalisering och automation boka in ett möte med oss!

